Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Selyemfestési technikák

2009.09.14

 Nedves a nedvesen technika

 
A nedves selyem anyagra visszük fel a nedves festéket. A festék a nedves selymen "fut" és nagy területeket kevés festékkel lehet szépen megfesteni.  Két egymás mellé felvitt szín csodálatosan összeolvad, keveredik és különleges hatást lehet vele elérni.
Ezzel a technikával szoktam a tájképeken az égboltot megfesteni, illetve a képekre az első színrétegeket felvinni.
 Ennél a technikánál vastag kerek, vagy széles lapos ecseteket használok.
 
Nedves a szárazon technika
 
A legkedveltebb és a leggyakrabban alkalmazott technika. A száraz selyemre visszük fel a guttával körülhatárolt részre a festéket. Ilyenkor a selymen futó festék szépen kitölti a rendelkezére álló helyet. A csendéleteknél és a tájékpek kidolgozásánál használom ezt a technikát.
Ezt a technikát alkalmazom akkor is, ha nem guttázom ki a körvonalakat, hanem azonnal a selyemre festem  például a virágok leveleit.
Ennél a technikánál közepes vastagságú vagy vékony ecseteket használok.
 
Száraz ecset technika
 
Száraz selyemre "száraz" ecsettel visszük fel a festéket.  A nedves ecsetet papírtörlőn többször áthúzom, hogy kevés víz legyen benne. Ezt követően mártom a festékbe, majd a festékes ecsettel többször vonalat húzok a papírtörlőre, hogy a festékben lévő nedvesség is távozzon. Amikor már egészen vékony vonalat tudok húzni és a kívánt színt is elértem, akkor festek a selyemre.
Ezt a technikát a finom kidolgozásokhoz használom, amikor vékony vonalakat kell húzni, illetve a javításokhoz. Előfordul ugyanis, hogy a gutta vasalás után  fehér nyomot hagy a képen, vagy túl vastag a vonala,  ami nemkívánatos hatást eredményez. Ilyenkor ezzel a technikával "tüntetem el" a gutta nyomait.
Ennél a technikánál vékony ecseteket használok.
 
Tónusos aláfestés
 
A festményen az árnyékokat festjük meg először. A csendéletek, virágok árnyékainak megfestésekor alkalmazom, mert ott sok apró vonal van és a színtelen gutta miatt nem látom jól a témát. Azért is szeretem ezt a technikát, mert az árnyékok fölé felrakott festékrétegek elmélyítik a színeket és az árnyékok széleit tompítják. Az árnyéknak felvitt színek a fölé rakott színnel egybeolvadnak, ezért kell jól megválasztani, hogy mely színeket alkalmazzuk együtt.
 
Réteges festés
 
Egy kínai festőtől olvastam, hogy a selyemre festett virág akkor szép, ha a szirmait legalább 5 réteg festékkel festjük meg.  Példának említette, hogy először a virág teljes szirmára vigyük fel a festéket. A következő réteget már úgy, hogy a szirom legszélét ne érje el. A harmadik réteget már csak a szirom feléig és így befelé haladva csökkentsük a befestett rész méretét. Ő ugyanazt a színű és tónusú festéket alkalmazta mind az öt rétegen.  Ezzel a módszerrel elérte, hogy a szirom legszéle világosabb maradt, míg a közepe sötétebb lett.
Alapjában ezt a módszert követem én is a csendéletek festése során, de a rétegeket úgy helyezem el, hogy oda kerüljön a sötétebb rész, ahol árnyék keletkezik. A színeket is változtatom még egy szirmon belül is, de az 5 réteget általában felviszem, mert ettől lesz a szín élénk, telített.
 
Hajszárító alkalmazása
 
A selyem gyorsan szárad, de van eset, hogy szükség van száraz részre a további munkához. Ilyenkor alkalmazhatjuk a hajszárítót a szárításra, de a festék "szétfújására" is használhatjuk.
A hajszárítóval a nedves selyere felvitt nedves festéket tudjuk a  kép által megkívánt irányba elfújni és ezáltal különleges hatást érhetünk el. A fújás indításánál a festék a leghalványabb lesz, kifelé sötétedik, de elvékonyodik és hullámokat alkot. Nagyon érdekes, szép eredményt lehet vele elérni.  Ezt a technikát alkalmaztam a viharlámpa fényének kialakításakor.
 
Só technika
 
A nedves festékre sószemeket helyezünk és hagyjuk szabadon megszáradni. A só magába szívja a festéket a vízzel együtt. A só alatt világos lesz az anyag, a megszívási vonalban pedig különleges formákat alkotva világosodik ki.  Ezzel a technikával a fák lombját, vagy a talajon lévő füvet, gazokat lehet ábrázolni. Vigyázni kell azonban, hogy a sótechnika alkalmazása ne tegye "idegessé" a képet, ne legyen túl sok.
 
Törlés
 
A nedves festéket papírtörlővel, vagy tiszta ruhával felitatjuk, ezáltal világosabb foltot kapunk a képen.  Fényfoltokat, csillogásokat lehet ezzel a technikával kialakítani.
 
Szivacs alkalmazása
 
Nagy pórusú szivacs, vagy eredeti tengeri szivacs darabkát belemártunk a festékbe, majd ezt lazán rányomkodjuk a selyem anyagra.  Egyenetlen foltokat kapunk, amellyel jól érzékeltethetjük a köves utat, az árnyékokat, egyenetlen felületeket.
 
Zsírkréta alkalmazása
 
A festetlen selyem felületére zsírkrétával vonalakat húzunk. A zsírkréta a festéket lelöki magáról, ezáltal rücskös felületet képez a festék. Fák törzseinek megfestéséhez, vagy öreg, kopott tárgyak felületének festéséhez szoktam használni. Általában fehér zsírkrétát szoktam használni, de  más szín is alkalmazható, ha jól megválasztják a motívum színéhez.  Ha a kész képet vasaljuk, akkor alá és fölé tiszta textil anyagot kell tenni, ami magába szívja majd a zsírt, így a selymen nem fog látszani semmi.
 
Kollázs technika
 
A selyem anyagbók kivágjuk a kívánt formát: pl. a virágok szirmát vagy a leveleit. Felragasztjuk a selyem anyag megfelelő helyére, majd megfestjük az előzőekben ismertetett módon.  De dolgzohatunk fordítva is, az alapot megfestjük és a kivágott selyem anyagot ráragasztjuk.  Számos variálási lehetőséget kínál ez a technika.
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Füzesabony

(Bóta Mária, 2012.11.29 19:06)

Kedves Piroska!
Olvastam valahol, hogy alkoholt is használnak a selyemfestésnél. Mi ennek a célja? Mit csinál az alkohol?
A másik kérdésem, mivel lehet a festék összefolyását megakadályozni
a guttán kívül?
Köszönöm a lehetőséget, hogy kérdezhetek.

Re:

(Válasz Zsófiának, 2012.11.30 13:47)

Az alkohol nagyon jó oldószer, folttisztító. A golyóstoll és egyes filctollak tintáját nagyon jól oldja. A selyemfestésben nem ismerem az alkalmazási módját. Én magam sohasem használtam. Feltételezem, hogy az ecsetek kimosására használják a jó oldóképessége miatt.

A guttán kívül én mást nem szoktam használni a selyemfesték szétfolyásának megakadályozására. Tudomásom szerint a viaszgyertya és a zsírkréta is bír valemilyen fedőképességgel, de azok a festék szétfolyását csak részlegesen akadályozzák meg. A művészellátókban kapható selyemfesték alapozó. Azt felvíve a selyemre, már nem terül olyan gyorsan a festék a selymen. Ugyanakkor foltos marad tőle a festék, tehát szép, egyenletes színt azzal nem könnyű elérni.Ezért én nem használok a guttán kívül semmit. Azt is csak ritkán. Inkább a száraz -ecset technikát alkalmazom.

Re: Budapest

(Zsófia, 2012.05.10 09:19)

Kedves Zsófia!
A selymen én is kipróbáltam az alapozót, de nagyon gyorsan elfelejtettem, mert nem lett szebb tőle a festés. Vagy az egész anyagot le kell alapozni, vagy semmit. Az alapozót én egyáltalán nem használom. Textilfestést nem szoktam csinálni, ezért csak gondolom, hogy ott inkább a száraz ecset technikát érdemes alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy az ecsetre csak nagyon kevés festéket veszünk fel és vékony ecsettel húzunk vékony vonalakat. Az ecsetet a bemártás után célszerű próbapapíron még egyszer-kétszer meghúzni, hogy tényleg nagyon kevés festék legyen rajta. Ekkor van remény arra, hogy nem fog szétfolyni a textilen. Elég macerás így festeni, de megéri.
Remélem, hogy tudtam segíteni.
Üdvözlettel:
Piroska

Re: Re: Budapest

(B. Zsófia, 2012.05.10 15:45)

Igen, köszönöm. Kipróbáltam, és azt hiszem így lesz a legjobb, illetve csak így lesz jó. :)