Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tippek, tanácsok

2011.11.16

A kontúrozásról vagy guttáról

A selyemre a guttával rajzolunk. A gutta sok esetben megadja a fő kontúrokat, kiemeli a rajzot. Főleg a színes gutták alkalmasak arra, hogy a kiemelést elérjük vele.  Ezért nem szokás leszedni. Én színtelen guttát használok. A festményeimen általában 5 festékréteg van egymás fölött. Mire én ezeket felrakom, általában a gutta az ecsetvonások alatt elkopik, eltűnik.

Ha  mégsem tűnik el a korntúrozás, akkor én szedem le a negyedik festékréteg felhordása után.  Azokon a helyeken, ahol a fényre szükségem van, megtartom a kontúr vonalat, de melléfestek, hogy csak annyi maradjon belőle, amennyi a fényhez szükségem van.

Az sem hiba, ha a gutta letöredezik, mert alatta megmarad egy világosabb csík, ami továbbra is kiemeli a kívánt vonalat.

Azokon a selymeken, amelyeket kimosunk, nem marad meg a színes  kontúrvonal sem  sokáig, mivel a mosáskor az letöredezik, leesik.

A kollázs technika alkalmazása során hasznos a guttázás. A guttázás mentén kivágott anyag nem fog rojtosodni.

 

A sűrítőről

A selyemfestékhez lehet adagolni sűrítőt, amivel  a kontúrok melletti háttér részletet stabilabb, nem annyira folyós festékkel lehet meghúzni. Vigyázni kell azonban, mert a sűrítő a festéket világosabbá teszi, elüt az eredeti festék színétől. Én azért nem szeretem alkalmazni, mert megszáradás után kikeményedik azon a helyen a selyem és a szép fényét elveszíti, matt lesz tőle.

 

A keverő fehérről

A selyemfestéket általában vízzel hígítjuk. Létezik azonban egy keverő fehér festék, amellyel nagyon szép pasztell színeket lehet kikeverni. Ekkor a szín világosabb lesz, de egységesebb, nem olyan híg, mintha vízzel hígítanám.

 

A festőkeretről

 

A festés megkezdése előtt a festőkeretet célszerű ragasztópapírral leragasztani azokon a helyeken, ahol az anyaghoz hozzáér, illetve ott, ahol várható a festék lecseppenése. A ragasztószalag eltávolításával és cseréjével a festőkeret könnyen tisztán tartható.

Az asztalon a festőkeretet vízszintesen helyezem el. Alája barna színű üveglapot teszek, hogy a színtelen guttával kirajzolt vonalakat lássam. Az üveglap széleit körberagasztottam ragasztószalaggal, hogy ne vágjon. Az üveglap azt a célt is szolgálja, hogy a "nedves a nedvesen" technika alkalmazása során esetlegesen lecseppenő festék arra hullik. Amíg a kép szárad, az üveglapot nedves szivaccsal letörlöm, majd papírtörlővel szárazra törlöm. Mire ezt elvégzem, a kép annyira megszárad, hogy folytathatom a festést.

Az ecsetek tisztításáról

A festés során használt ecsetet tiszta vízzel teli tálba szoktam állítani, hogy ne száradjon bele a festék az ecset szálainak tövébe addig sem, amíg időt szakítok a kimosásukra. Az ecseteket mosószeres vízzel szoktam alaposan kimosni, megtörölni, majd egy pohárba állítva tárolom, hogy a sörtéik szabadon legyenek és ne deformálódjanak.

A törlésről

A festék törlése során mindkét oldalon - tehát az anyag alatti részen is papírtörlőt helyezek el, hogy az a felesleges festéket feligya, ne csak szétnyomjam az anyagon a felső törlővel a festéket, hanem ténylegesen eltávolítsam.

A perspektíva érzékeltetéséről

 A tájképeken a távolabbi tárgyakat, fákat halványabb és kékesebb színnel szoktam megfesteni, hogy a távoli perspektívát érzékeltessem.

A fő témát a kép középpontjába szoktam legtöbbször helyezni. Azt mindig részletesen megfestem.  A távoli dolgokat halványabbra, kékesebbre  festem, de a közelieket élénk színekkel, kontrasztosan , hogy a perspektívát ezzel is érzékeltessem.

A szálirányról

Azokon a képeken, ahol több függőleges és vízszintes vonalat kell húzni, (pl. épületeket ábrázoló tájképek, ) a függőleges vonalakat mindig a szálirányba húzom. Ilyenkor nagyon figyelek arra, hogy  az anyag felfüggesztése során ne deformálódjon el a selyem, ne torzuljon el a kép. A vasalásnál szintén nagyon kell figyelni, hogy az anyag ne húzódjon meg. Ennek érdekében nem a vasaló megszokott irányában vasalom az anyagot, hanem a széles oldalát tolom csak lassan előre, és azt is csak szálirányban. A vasalódeszkán hagyom vízszintes helyzetben a selymet kihűni. Így megmaradnak a selymen az eredeti arányok.

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Kontúrozó

(Andrea, 2017.05.02 11:34)

Kedves Piroska,

Egy ideje próbálkozom a selyemfestés művészetévél. Most egy anyag közepére egy mintát készítek kontúrral és mellette szerettem volna fehéren hagyni. Nagyon figyeltem a kontúrozàsra, de mégis szinte minden részén átengedi a festéket. A szélén is és a belső részeken is. Mi lehet a hiba? Kérem adjon tanácsot. Köszönöm: Andrea

Re: Kontúrozó

(Válasz Andreának, 2017.05.05 13:27)

Kedves Andrea!
A kontúrozás után akkor szokott kifolyni a festék, ha nem száradt meg rendesen a kontúr. A száradási időt sajnos ki kell várni. Úgy lehet meggyőződni a száradásról, ha a kezünkhöz már nem tapad, amikor hozzáérünk. A másik lehetséges ok az, ha nem egyenletes a kontúr vastagsága, vannak vékonyabb szakaszok. Ha látszik, hogy valahol elvékonyodik a kontúr,érdemes rátenni még egy sort. Fogpiszkálóval lehet egyengetni a kontúrt, hogy a megfelelő helyen legyen.A harmadik lehetséges ok, ha a megszáradt kontúr eltöredezik valamilyen oknál fogva. Pl. meggyűrődik az anyag. Ha csak egy-két helyen van ilyen,akkor oda lehet "pöttyinteni" a kontúrral,de ha sok helyen van,akkor inkább kimosom az anyagot és kezdem előlről az egészet. Ügyelni kell arra is, hogy ne legyen túl vizes az ecset,amikor megközelítjük a kontúrvonalat. Vizes ecsettel elsősorban a kijelölt tér közepén dolgozunk csak. Onnan elszivárog a víz és a festék a kontúrvonalig. A kontúrvonal mentén közvetlenül inkább a "száraz ecset technikát" érdemes használni. Ha látom, hogy ki akar folyni a festék a másik oldalra, papírtörlővel gyorsan felitatom, hogy na fusson tovább a víz. Ilyenkor sajnos a festék is vele jön, és újra kell festeni a megfelelő szín eléréséhez.
Remélem sok öröme lesz a selyemfestésben. Jó szórakozást kívánok hozzá.

Leilamari@azet.sk

(Nemeth Maria, 2016.01.10 08:35)

Kedves Piroska.En most szeretnem elkezdeni a selyemfestest.Mandalakat szeretnek festen.Az lenne a kerdesem ha elkeszult a kep akkor mire kell felragasztani a selymet,hogy a falra lehessen akasztani mint a kepeket?Ha valami tanacsot tudna adni nagyon orulnek.Valaszat elore is koszonom Tisztelettel Nemeth Maria

Re: Leilamari@azet.sk

(Válasz Zsófiának, 2016.01.10 09:17)

Kedves Zsófi!
Az elkészült selyem anyagot ki kell vasalni óvatosan, hogy ne húzódjon meg az anyag egyik irányba sem. Ha szép síma már, akkor egy nagyobb karton lapot szoktam kivágni, akkorát, hogy a keretbe éppen illeszkedjen. Erre kétoldalú ragasztóval szoktam felragasztani a selyemképet az alsó és a felső szélén. Oldalt nem ragasztom, mert a selyem "mozog". Magába szokta szívni a levegő nedvességtartalmát. Ettől kicsit megnyúlik és hullámos lesz. Ha az idő száraz, a kép is száraz lesz. Ezért kell hagyni, hogy legyen mozgástere. A kép keretnek megfelelő méretű másik kartonlapot a kép kivágásnak megfelelően elkészítem. Ez lesz a paszpartu. A paszpartu a kép méretéhez igazodik olyan tekintetben, hogy a kisebb képeknél az oldaltávolságok kisebbek, a nagyobb képeknél szélesebbek. Egy 30x40 cm-es képnél például 3,5-4 cm oldalszélességeket szoktam hagyni, de a kép aljánál 0,5-1 cm-el szélesebb távolságot mérek. Az oldaltávolságok megjelölése után sniccerrel vonalzó mellett kivágom a kartonlap közepét és már készen is van a paszpartu. A keretbe helyezés előtt az üveglapot megtisztítom mindkét oldalán és ha már tiszta, csak utána helyezem bele a paszpartut, majd magát a képet. A kép mögé még egy másik kartonlapot is el szoktam helyezni, hogy a nedvesség minél kevésbé érje a képet. Ezt a harmadik karton lapot szoktam rögzíteni a kerethez tartozó rögzítő szögekkel, vagy káromszög lapocskákkal. Utána az egészet leragasztom széles ragasztószalaggal úgy, hogy a kartonlapot és a keretet egyformát leragassza kétoldalt. Ezt azért teszem, hogy még a széleknél se menjen be a kereten belülre pára. Remélem tudtam segíteni. Sok sikert kívánok a festéshez. Legyen benne sok-sok öröme.
Üdvözlettel: Piroska